INNOVATION & ENTREPRENÖRSKAP


NYHETSBREV KRING INNOVATIONSARBETE & ENTREPRENÖRSKAP I SVERIGE.

Innovation & Entreprenörskap, maj månad 2010

 På plats i Kina men saknar svenska varumärken!

Har nu varit en tid i Peking, Kina, och är mycket imponerad över många saker som händer i Kina. Både ekonomin, men även inom miljöarbetet. Gatorna är renare, luften bättre  men det kanske också vara en kortare positiv effekt efter OS. En enkel sak som jag noterar är dock hur många som använder elmopeder (som man trampar vid laddning). Har nästan blivit överkörd av dem ett antal gånger nu för de är nästan ljudlösa.

Har inte haft tid att skriva så mycket som svenskt innovationsarbete nu i maj, för mycket fokus på arbete i Asien. Träffar också svenska som sökt sig österut samt ser en del svenska varumärken, dock inte så många som man kanske önskat. Träffar de som är här för att köpa och tillverka, eller representera stor svenska företag här men inte så många entreprenörer som är här för att sälja. Det är inte Sverige som utmärker sig inom EU när det gäller att sälja och göra affärer i Kina. Det verkar vara mer engelsmän, holländare och tyskar här i Peking.

Det skrivs dock en del som svenska bilföretag, inte minst Volvo och deras nya ägare Geely.  Från början trodde jag att man endast skulle behålla Volvo Sverige och deras billigare modeller skulle man försöka göra lite billigare i Kina. Nu är jag inte lika säker. Jag tror att Volvo befinner sig som svag part i en lång “salamiförhandling” där lite i taget kommer flyttas till Kina och ändras från ursprungliga iden med att endast vara en finansiell part i ett svenskt Volvo. Jag tror att man gärna vill hålla isär varumärken Geely och Volvo, men det är ekonomer som styr de flesta företag och säker ekonomin att det borde göras i Kina så kommer det bli så förr eller senare.

Det går ett rykte här om en ny Volvo-fabrik nära Peking för är finns ett stort kundunderlag eller att dra nytta av kinesiskt statligt etableringsstöd för att starta en anläggning i det ekonomiskt eftersatta västra Kina. Jag tror personligen inte på det senare, inte för Volvo, för bilar handlar också om människor som skall följa med och jag tror man kan knyta rätt nyckelpersoner till Peking, och denna region, men inte till västra Kina. Jag dock ha fel, vi får se.

Det har tyvärr inte skrivits mycket om stats och kungabesöket från Sverige, kanske har man skrivit mer om detta hemma i Sverige. Media handlar i dagarna mest om Terry Gou som är grundare och ordförande för Foxconn (eller Hon Hai Group). De har haft en rad uppmärksamman de självmord bland personalen och i veckan kom man upp till 12 st, den tolfte samma dag som Terry Gou besökte en av sina anläggningar i Shenzhen. Man har i helgen meddelat från Foxconn att man överväger att höja löner med 20% i Kina men jag vet inte om detta handlar om arbetsmiljö, företagsansvar eller varumärkeshantering. Foxconn lever (och kanske dör) med att tillverka produkter för Apple, Dell, Lenovo och många andra. De vill självklart inte att det finns något sammankoppling mellan deras varumärken och eventuellt dåligt ledarskap eller dålig arbetsmiljöstandard i fabriker i Kina.
Nu pågår krishantering hos Foxconn. De bygger säkerhetsnät kring sina byggnader, de meddelar personalen att man inte kommer betala ut stora kompensationer till familjer för denna typ av händelser (för att vara säker på att man inte stimulerar andra) samt säger att man kommer gå igenom arbetssätt och miljö i alla sina anläggningar i Kina.

Vad som kommer ut av detta till slut vet jag inte men ett företag som ha nära 1 miljon anställda har självklart större utmaning än många andra. Att utveckla sitt företag genom att utveckla sitt egna och andras varumärke är också en mycket viktig del i detta. Foxconn leder t.ex. innovationsligan genom att söka och registrera mest patent än något annat företag från Taiwan.  Foxconn (eller Hon Hai) kommer inte bara behöva fortsätta sitt innovationsarbete, de kommer även få lägga mer tid på varumärke och personalpolitik om de vill fortsätta växa och tjäna pengar, i Kina och över hela världen.

Hälsningar/Joachim Davidsson
 


Besök gärna min hemsida www.joachimdavidsson.se